Margarets Bok Del 4 (Ny)

*Pling!*

Ny e-post…

Fra: Alv A. Dahl

Jeg fikk hjertet i halsen. Svarte han virkelig?! Han lever, han har sett meldingen min og han har svart. Med bankende hjerte og skjelvende fingre, åpnet jeg meldingen.

«Hei, *….*

Margaret bor i England, og jeg har hatt mailkontakt med henne i mange år inntil nylig da jeg ikke fikk svar på min siste mail ti henne.

Jeg vedlegger den mailadressen jeg brukte. Kanskje er det også mulig å kontakte hennes sønn *….* som bor *på adresse i Norge*. På 1881 har han nummer *….*.

Mvh Alv»

Alv hadde vedlagt Margarets e-postadresse.

Jeg sendte en takkemelding i retur, og deretter begynte jeg planleggingen av noen velformulerte ord som jeg skulle sende til Margaret. Men så langt kom jeg ikke…for senere samme dag dukket det opp en ny melding i innboksen min.

Fra Margaret!

Jeg kjente hjertet mitt hoppet. Så jeg riktig?! Var dette en e-post fra Margaret Aagaard?!

Alv hadde tydeligvis kommet meg i forkjøpet og sendt henne en kopi av hans og min korrespondanse samt linkene til blogginnleggene mine.

Jeg leste e-posten med skjelvende hender.

Fra: Margaret Aaagard

Tema: «Hello…!!!!»

Dear *….*

I have just recieved an email from Prof. Alv Dahl regarding my book “Veien til et jeg”!!!! He enclosed your email and in your email I found your blog address and then I was able to read what you have written about my book. You say that you want to thank me because my book has helped you…that means very much to me and I am so glad it has helped you!!

It was not easy for me to decide to have my book published in 1994, but I wanted so much to be open about mental illness, and also to let the people know that there is help out there if you are prepared to accept it. Sadly it is still not easy for people to be open about such things, but it is certainly improving! People are always open about their physical health, so what is the difference..?

How lovely to hear from you and to know that my book has helped you..that means very much to me!!! I have read your comments on your blog and it made me feel so happy for you!!

Take care and again thank you for your comments!!

With all good wishes from Margaret Aagaard.”

 

Jeg stirret ned i telefonen og på e-posten jeg nettopp hadde mottatt, helt i ave over at jeg endelig hadde fått kontakt med henne. Etter nesten 30 år har jeg altså klart å skape en forbindelse til dette mennesket som snakket til meg og hjalp meg igjennom den verste tiden i mitt liv, via en liten blå bok fra biblioteket på ungdomsskolen.

Jeg leste e-posten flere ganger; det var nesten så jeg ikke trodde det var sant, men der var den altså, og stirret opp på meg med lysende bokstaver som ble til ord. Ord fra Margaret.

Jeg satt meg sporenstreks ned og komponerte en returmelding til henne.

«Dear Margaret.

Thank you so very much for your lovely e-mail. It made me very happy to hear from you. I never thought I’d be able to find you so this was a very joyful surprise. I wanted to tell you for so long how much this book means to me. Mission accomplished!

This book was my first safe haven away from home, and it was the first time I discovered I was not alone in this.

For a long time I only met with doctors and therapists that was looking at me from the outside, so it was such a relief to learn about the excistence of someone who knew how it felt from the inside. You made me feel less alone. I felt I could finally share this lonely world with someone. Even if I did not know you.

My experience is that the world is easier to live in after people started to be more open about their mental illness. And I agree with you; what really is the difference between physical and mental health? They are both a part of us.

Again, thank you so very much for writing me. That is actually quite amazing to me to finally get to tell my childhood hero what she did to help me, without even knowing.

I will forever be grateful to you for writing this book. It means the world to me. I will never forget this. I will never forget how brave you are! And I will cherish this book always.

Take care and thank you.”

E-post sendt av gårde til England, til Margaret…

Da e-posten var sendt og det ikke var mer for meg å gjøre, fikk jeg bedre mulighet til å kjenne litt nærmere på de følelsene som hadde oppstått som følge av det som nylig hadde skjedd. Jeg kjente på en utrolig glede over å ha fått denne kontakten med Margaret, muligheten til å endelig kunne fortelle henne hva boken har betydd for meg. Når noen gjør noe -bevisst eller ubevisst- som har en positiv innvirkning på livet mitt, får jeg et sterkt ønske om å si det til dem det gjelder; jeg ville jo blitt veldig takknemlig for en slik tilbakemelding selv, det er balsam for sjela. Takknemlighet er noe av det fineste man både kan gi og få.

Margaret hadde fått beskjeden min sendt helt fra Norge til England. Nå var det ikke lenger bare jeg som visste hvem hun var; nå visste også hun hvem jeg var. Forbindelsen var toveis nå, og det ga meg en følelse av både frihet, lettelse og mestring.

En viktig sirkel var sluttet.

Jeg hadde klart det!

Takk, Margaret.

 

*Jeg var først litt usikker på om jeg burde publisere privat mail, men jeg tenker at det er greit da det tross alt handler om åpenhet, samt at meldingene heller ikke inneholder sensitiv info*

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg